Legenden
forteller at da Konstantin i år 312 sto med sin hær utenfor Roma,
klar til kamp mot sin rival Maxentius, fikk han se et syn på
himmelen. Det var et lysende kors som bar påskriften In
hoc signo vinces
— med dette tegn skal du seire. Konstantin vant slaget og halve
riket. Tolv år senere er han enehersker i hele Romerriket. Hans rike
skulle stå under korsets tegn, og i år 325 innkalte han som den
første kristne keiser til et økumenisk konsil i Nikea for å samle
sine nye forbundsfeller, de kristne biskopene, om en felles
bekjennelse og kirkestuktur. Dette var noe helt nytt, at kirken var
under beskyttelse av den verdslige makten representert ved selve
keiseren. I det fjerde århundre bar kirken fremdeles på minnet om
de foregående århundrenes periodiske forfølgelser og ringeakt fra
samfunnstoppene. Nå som kirken var blitt ens slags statskirke var
alt snudd på hodet, og dens lederskap, biskopene, var blitt aktører
i rikets politikk. En identitestkrise var dermed uunngåelig. Guds
kirke er jo engang ikke av denne verden, men nå hadde verden trykket
den til sitt bryst. Martyrideologien ble grundig utfordret når
keiseren satt midt blant sine biskoper på kirkemøter. Det er derfor
interessant å spørre dem hvem de er og hvilken funksjon de skal
tjene. Noe entydig svar på dette finner man ikke i denne perioden.
Kirkens menn strever med å finne sin identitet som embedsmenn med
både åndelig og verdslig betydning. Går vi til neste generasjon
finner vi noen særdeles skriveføre biskoper i Lilleasia, dagens
Tyrkia. Det er de såkalte kappadokiske fedre Basilios av Caesarea,
hans bror Gregor av Nyssa og deres venn Gregor av Nazianz. Disse tre
er alle opptatt av forholdet mellom verdslig kultur og kristent
lederskap. På forskjellig vis, i en klassisk skolert gresk
språkdrakt, forsøker de å besvare Tertullians gamle retoriske
spørsmål hva
har Athen med Jerusalem å gjøre?
Det er jo åpenbart at en biskop nå må ha en kompetanse som er
fundert på hva både Jerusalem og Athen kan tilby for å kunne
fungere som leder i statens offisielle kirke.
Gregor
av Nazianz’ (ca. 330-390) rikholdige og mangeartede forfatterskap
er svært fascinerende lesning. Det flommer over av kommentarer om
hans kolleger, både negative og positive. Men Gregor er minst like
usikker på hva det vil si å være biskop som alle andre når han
stiller seg spørsmålet, og det gjør han eksplisitt. Han er den
første som skriver en teoretisk utlegning om det å skulle lede Guds
menighet. I denne teksten, og mer indirekte i mange andre, forsøker
han å tegne opp bildet av en idealbiskop. En slik idealbiskop bør
jo helst ikke eksistere bare som en idé i forfatterens hode, men
også finne sine praktiske eksempler. Slike bringer han gjerne til
skue i form av lovtaler og gravtaler. I gravtalen over vennen
Basilios, som ofte blir omtalt som Gregors retoriske mesterverk,
streber han etter å holde frem den store helten som et eksempel til
etterfølgelse. Men samtidig er det ikke en ukritisk lovprisning han
fremfører. Basilios og Gregor var i sin ungdom studievenner i Athen
gjennom en årrekke. For Gregor fremstår deres opphold i kunnskapens
høyborg som en gyllen tid han stadig tenker tilbake på, og det nære
forholdet mellom de to skildrer han i lyriske vendinger. Leser man
Basilios’ skrifter finner man ikke den samme nostalgien. For
Basilios synes tiden før han gikk inn i kirkelig tjeneste å ha
blitt et uinteressant minne, og han vil til tider ta avstand fra det
hele. Dette såret Gregor dypt. Studietiden var kanskje den viktigste
perioden i hans livshistorie og preget hans identitet for ettertiden.
Vennskapet var egentlig ment å forbli slik, mente han. Basilios ble
etterhvert biskop av metropolen Caesarea og dette rokket ved
likevekten i deres forhold. Det hjalp heller ikke at Basilios nærmest
slo en strek over sin fortid forut for prestevielsen, nettopp den
fortiden som bandt dem sammen. Når det gjelder Gregors egen
ordinasjon til biskop, var dette i hans øyne nærmest et overgrep i
regi av Basilios, som kynisk ville bruke sin gamle venn i et politisk
og teologisk spill for å støtte opp under sitt eget bispesetes
autoritet etter at keiseren hadde forandret på setenes geografiske
fordeling. Det hviler slik en skygge over hele Gregors fremstilling
av den ideelle Basilios. Både hans “svik” mot vennskapet, og
hans manglende interesse for deres felles historie. Grunnen til at
dette er så spennende lesning er ikke bare at vi har med to av
kirkehistoriens mest innflytelsesrike teologer å gjøre, men også
fordi vi er så godt informert om dem. Men informasjonen er langtfra
entydig. Først har jo Basilios selv skrevet et utall tekster, selv
om de nesten er fullstendig tause om hans fortid. Videre holdt også
Basilios bror, Gregor av Nyssa, en gravtale over ham som tegner et
temmelig annerledes bilde av den avdøde, det vil si, Gregor av Nyssa
er ikke så interessert i personen som Gregor av Nazianz er, men vil
opphøye ham som en helt for den nikenske og ortodokse troen. Gregor
av Nazianz’ fokus — hvis man leser litt mellom linjene — er
snarere på taleren selv. Basilios’ heder og hellighet blir et
grunnlag for Gregors selvpresentasjon. Og her er vi inne på det mest
fascinerende med å lete etter trehundretalls-biskopen i Gregors
skrifter: et gjennomgående trekk i hans forfatterskap er de stadige
tilbakevendingene til et forsøk på selvbiografi, som for eksempel
kommer frem i gravtalen men også i flere rent selvbiografiske
tekster. Han skriver, og omskriver, sitt liv fra sitt tidligste
skrift til det siste. En selvbiografi vil alltid være en
idealisering av forfatteren. Ikke slik at han er ulastelig i alt sitt
levnet, men i den forstand at han i forklarelsens lys er istand til å
skue tilbake på hvordan han er blitt den han nå er. Selvbiografien
er en rettferdiggjørelse av levet liv. Gregor er en biskop som
skriver om ideelle biskoper og mindre ideelle biskoper. Og så
skriver han om den viktigste biskopen av dem alle: seg selv. Hans
1950 vers lange selvbiografiske dikt bærer retoriske og tematiske
trekk som vi kjenner igjen fra hagiografien, og det innbyr
naturligvis til refleksjoner om hvem som egentlig representerer
idealbiskopen. Diktet gir samtidig et på mange måter et sympatisk
bilde av en usikker og sammensatt tenker og Gudsmann som stadig er på
leting etter seg selv, trukket mellom sin akademiske ambisjon, sitt
kall til kirkelig innsats og sine monastiske lengsler. Ved å bruke
dette som tolkningsnøkkel for hans omtale av embetsbrødre kan man
kanskje komme det fjerde århundrets biskoper litt nærmere inn på
livet. I det minste en av dem.
av
Karl Johan Skeidsvoll
stipendiat
ved seksjon for gresk, latin og egyptologi, IKRR
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar