Notto R. Thelle, Helene C. Jenssen, Julia Vance: Juleevangeliet, Kom forlag 2011, 96 sider.
Publisert i St. Olav nr. 6, 2011
Selve juleevangeliet er i første del
av boken vakkert kalligrafert av Helene C. Jenssen, med
pennetegninger i gull som formelig vokser ut av teksten. Parallelt
har Julia Vance laget et gyllent banner som roper ut det glade
budskap om Frelseren over boksidene. Det hele er delikat gjort, og
forlagets forhåndsomtale tar ikke munnen for full: «...som
et smykke, egnet til å ligge fremme gjennom adventstiden og
julehøytiden.»
Notto
R. Thelles presentasjon av juleevangeliet er kanskje ikke så
annerledes. Thelle er også opptatt av skjønnheten i fortellingen,
av inntrykket den gjør på leseren. Men samtidig er det
gjennomgående i hans 68-sider lange tekst at han fremhever
kontrasten mellom det opphøyde og det lave, det rike og det fattige.
Han begynner med å følge Lukas' egen regi hvor hendelsen tidfestes
med henvisning til det enorme Romerske imperium: Augustus er keiser,
Kvirinius er Syrias stattholder, og Herodes den store er romernes
vasallkonge i Judea. Så zoomer handlingen raskt inn på den lille
landsbyen Betlehem, til det fattige paret som føder en gutt i en
«stall» fordi det ikke finnes annet husrom for dem i byen. Med den
samme kontrasten skal Lukas senere presentere Johannes døperen:
Keiseren i Rom heter Tiberius, landshøvdingen i Judea heter Pontius
Pilatus, Annas og Kaifas er øversteprester i Jerusalem – da kommer
Guds ord til Johannes i ørkenen. Oppmalingen av kontrastene
fortsetter, og Thelle veileder i tolkningen: englenes budskap om
frelseren som er kommet og om fred på jorden, gir et ekko av
samtidens keiserretorikk, med spesiell henvisning til den pax
romana – romerske fred – som
Augustus hadde proklamert. De tre lærde, rike etter alt å dømme
høytstående menn i sine land, magi,
kommer langveisfra med kostbare gaver til det fattige barn.
Som i
sin forrige bok, Gåten Jesus,
er det småkårsfolk, de fattige og utstøtte, Guds solidaritet med
de vanskeligstilte som ligger sentralt i Thelles presentasjon.
Drømmen om rettferdighet, om trygghet og omsorg, møter Guds svar i
hans egen menneskevorden blant de ringeste. Drømmen
er et stadig tilbakevendende tema i boken, og forfatteren trekker
linjer til juleevangeliets gammeltestamentlige klangbunn: for
eksempel patriarken Josef som var en drømmer og havnet i Egypt, og
står bak den nye Josef som stadig får drømmesyner fra Gud, og på
hans befaling også drar til Egypt med sin unge familie. Men viktigst
er profetene og folkets drøm om Messias, frelseren, som julenatt
blir en sann drøm – på en måte landets mektige ikke kunne
forestille seg.
Thelle
gir korte kommentarer til nytestamentlige samfunnsforhold og bibelske
spørsmål, men det er ikke universitetsteologien som preger denne
boken. Juleevangeliet
er en personlig betraktning og undring over mysteriet. Han henter
også inspirasjon fra salmediktere og poeter, som forfatteren ofte
siterer. Han avslutter med å antyde at juleevangeliet kanskje kan appellere til et moderne spiritualitet på en spesiell måte. Det drømmeaktige i beretningen, det uforklarlige i at den mektige himmelen speiles i de svært konkret men unnselig krybbe, åpner for en subjektiv erfaring av teksten som de mer storslåtte dogmer ikke kan tilby.
siterer. Han avslutter med å antyde at juleevangeliet kanskje kan appellere til et moderne spiritualitet på en spesiell måte. Det drømmeaktige i beretningen, det uforklarlige i at den mektige himmelen speiles i de svært konkret men unnselig krybbe, åpner for en subjektiv erfaring av teksten som de mer storslåtte dogmer ikke kan tilby.
Thelle, Jenssen og
Vance har laget en fin bok som trygt kan anbefales til alle som vil
ta del i undringen over det uforklarlige, at Gud er blitt menneske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar