Publisert i Segl, 2012
Tertullian.
Forsvarsskrift for de kristne,
redigert av Dagfinn Stærk, Luther forlag 2012, 163 sider
Et rikt tilfang av
patristiske tekster oversatt til norsk har vi ikke ennå, men sakte
men sikkert blir oldkirken gjort mer tilgjengelig for et norsklesende
publikum. Interessen for den tidlige kristenhet har gått i bølger,
og er fra 1990-tallet igjen blitt større med en rekke
forskningsprosjekter ved universiteter og høyskoler, og dertil
populariserende utgivelser. Her hjemme, og i utlandet, var det
gjennom siste halvdel av 1800-tallet stor interesse for å søke
tilbake til kirkens tidlige historie. K. Krogh-Tonning, da luthersk
kateket i Porsgrunn og senere ble katolsk prest og æresdoktor, fikk
satt i gang utgivelsen av en samling Vidnesbyrd af Kirkefædrene
i nitten bind (Christiania 1880-1897), oversatt av språkkyndige
kollegaer. Denne skatten har nå Luther forlag besluttet å børste
støvet av, og delvis utgi påny i oppdatert språkdrakt, med en
arbeidsgruppe bestående av Lauritz Pettersen, Johannes Hvaal Solberg
og Dagfinn Stærk, med Oskar Skarsaune som faglig rådgiver. I 2010
utkom Kyrill av Jerusalems Dåpskatekeser, og nå i år er
turen kommet til Forsvarsskrift for de kristne
av Tertullian (ca. 160-ca. 225). Teksten ble først
oversatt av C. J. Arnesen i 1880, men er nå modernisert og forsynt
med en utmerket innledning av Dagfinn Stærk. At det er Basilios den
store som pryder forsiden og ikke Tertullian er vel en hendelig glipp
fra forlaget.
I innledningen
skisserer Stærk opp rammen for Tertullians skrift. Han begynner
levende og pedagogisk med en tenkt lynsjing og rettergang av kristne
i Kartago år 197, det året boken ble forfattet. Før de mer
omfattende kristenforfølgelsene under tiden fra keiserne Decius til
Diokletian (250-311) inntraff det mer tidsbegrensede og lokale
forfølgelser rundt om. Det var i og for seg ikke det å bekjenne seg
til kristendommen som ga grunn for rettergang – hva mennesker
privat trodde og bekjente var makthaverne likegyldig –, men det at
de nektet å innordne seg i Romerrikets offisielle pietas, med
tilbedelse av de sentrale gudene og brenning av røkelse for
keiserens genius.
Tertullian blir ofte
nevnt som den vesterlandske teologiens far. Etter alt å dømme var
det han som på latin lanserte begrepet trinitas,
Treenigheten, om de tre personae i
én substantia, overtatt
fra det greske hē
trias, først benyttet et tiår
tidligere. Med dette og mer leverte han avgjørende bidrag til å
utvikle det latinske teologiske sprog og begrepsapparat. Utover det
dogmatiske innholdet i hans skrifter var han kanskje aller mest
opptatt av moralske spørsmål og av å fremme total overgivelse til
troen med kropp og sjel. De kristne måtte etterstrebe absolutt
renhet i sin livsførsel, og i en forfølgelsessituasjon var det ikke
akseptabelt å drive dobbeltspill for å redde livet. En sann kristen
må gå døden frimodig i møte. I tilfelle frafall –
om man for eksempel brente en klype røkelse for syns skyld – finner man lite nåde hos Tertullian, selv ikke om man angrer i ettertid (han kommer inn på dette på side 110 i Forsvarsskriftet). Kirken generelt var mer overbærende i dette spørsmål, en angrende synder kunne etter en foreskrevet botstid atter innlemmes i fellesskapet og motta kommunionen. Også i andre moralske spørsmål gikk Tertullian mye lenger enn Kirken ellers ville. Kirken var blitt lunken, mente Tertullian, og hadde mistet sin åndelige kraft og profetiske gave. Jesu gjenkomst var nær, og det gjaldt å være rede. Med tiden nærmet han seg montanistene, en bevegelse som la vekt på personlige åpenbaringer og streng livsførsel. Enn om han ikke formelt ble en del av bevegelsen, fulgte han den ut av Kirken i år 211.
om man for eksempel brente en klype røkelse for syns skyld – finner man lite nåde hos Tertullian, selv ikke om man angrer i ettertid (han kommer inn på dette på side 110 i Forsvarsskriftet). Kirken generelt var mer overbærende i dette spørsmål, en angrende synder kunne etter en foreskrevet botstid atter innlemmes i fellesskapet og motta kommunionen. Også i andre moralske spørsmål gikk Tertullian mye lenger enn Kirken ellers ville. Kirken var blitt lunken, mente Tertullian, og hadde mistet sin åndelige kraft og profetiske gave. Jesu gjenkomst var nær, og det gjaldt å være rede. Med tiden nærmet han seg montanistene, en bevegelse som la vekt på personlige åpenbaringer og streng livsførsel. Enn om han ikke formelt ble en del av bevegelsen, fulgte han den ut av Kirken i år 211.
Tertullian
var utdannet jurist, og hans første verk etter at han ble troende,
Forsvarsskriftet for de kristne, er
skrevet nettopp som en forsvarstale i en rettsprosess. Noen kristne
apologeter hadde skrevet før ham, som Justin Martyr med sin
filosofiske tilnærming, og Klemens av Aleksandria med sin
religionskritikk. Siden romerretten gir rammen om Tertullians skrift,
bruker han ikke mye filosofisk og teologisk argumentasjon for å vise
det formastelige i anklagene, men snarere rettsprinsipper og almen
fornuft. Vi får et levende innblikk i en tid da det romerske
pantheon stadig var en realitet i folks bevissthet, med alle de
viktige samfunnsinstitusjoner som lå under gudenes vern. Den kristne
bevegelsens fremvekst syntes nok å utgjøre en ikke ubetydelig
trusel for mangt og meget i folks hverdag og i statsapparatet, preget
som det var av religiøse tolkninger og ritualer – men dette må vi
lese mellom linjene i Tertullians tekst. Forfatteren er naturlig nok
ikke interessert i å gi ved dørene til fordel for noe som smaker av
hedenskap. Likhet innfor loven må sies å være bokens
hovedanliggende. I løpet av dens 50 kapitler veksler stilen mellom
en rå sarkasme og en mild imøtekommenhet, mens en rotfestet
overbevisning og dyp tro på Kristus hele tiden ligger under.
Boken
åpner med å vise at anklagerne ikke har kunnskap om hva de nærer
et slikt hat til – å undersøke sakens fakta turde være første
bud før man innleder en rettsprosess. En rettferdig rettergang ut
fra likhet for loven burde være selvsagt for en rettsstat. Mot all
annen rettspraksis sikter anklagerne på å få frem en benektelse
av «Navnet» hos de kristne, mot en tilståelse
av forbrytelsene hos andre kriminelle. Hvis lovene er urimelige er
det intet til hinder for å revidere dem, mener han – rikets lover
er menneskelige og ikke gudommelige –. Dersom en lov eller
rettspraksis er urettferdig, handler de da urettferdig som dømmer
etter den. «Det er ikke nok at en lov er tilfreds med sin
egen rettferdighet (...)
loven er forkastelig hvis den gjelder uten å ha blitt bedømt»
(45).1
Mang en god lov fra eldre tid er gått i glemmeboken, minner han om,
mens man ukritisk konstruerer nye irrasjonelle og fordervelige lover.
Anklagerne kommer med ubegrunnede påstander og rykter om
uhyrligheter bedrevet av de kristne, som incest, barnemord,
kannibalisme og høyforræderi, uten at noen tar seg bryet med å se
om det virkelig er hold i dem. Skal noen dømmes på grunnlag av
ubekreftede rykter? Tertullian latterliggjør slike antagelser, men
påpeker at det finnes nok av eksempler av tilsvarende virksomheter i
romernes egen mytologi og mysteriekulter (51-60). Hva angår
mytologien er gudetroen ganske feilslått. Romerne har en temmelig
forvirret religion. Det er ikke snakk om guder, men snarere avdøde –
i realiteten ganske umoralske og tilkortkommende – mennesker
opphøyet til gudestatus i ettertid (61-72). Noen virkelig ærefrykt
for sine guder har forresten romerne heller ikke, etter dikterne å
dømme (73-76). Senere i boken erklærer Tertullian, i en
tilsynelatende selvmotsigelse, de hedenske gudene som demoner
(100-101).
Hva
de kristne faktisk tror på står egentlig ikke sentralt i
fremstillingen. Forsvarsskriftet
er ikke et teologisk verk. Men noen forklaring må til, og Tertullian
leverer en konsis og vakker gjennomgang av Gud, mennesket og
frelseshistorien, og setter det i kontrast til hedensk overtro (80-83
og 90-95). Viktigere i rettsprosessens sammenheng er det for ham å
vise at de kristnes trosgrunnlag er langt eldre enn det
gresk-romerske idéunivers. En tradisjons alder var viktig for det
antikke sinn, og Tertullian forteller hvordan Moses og profetene
levde og lærte lenge før de antikke tenkere og forfattere (84-89).
Ja, som han kommer tilbake til mot slutten av verket, må alt som er
sant og godt hos filosofene faktisk ha vært inspirert av de jødiske
profeter, som forvaltet sannheten, en sannhet som er eldre enn noe
annet (151)
Tilbake
til de mer juridiske argumentene viser Tertullian at det er tillatt
for enhver borger å tilbe hva han enn måtte ønske – unntatt den
éne og sanne Gud (104 og 112). Her tar han til orde for sann
religionsfrihet (libertas religionis)
som et prinsipp, noe som altså allerede er befestet i romersk
praksis, med kristentroen som et åpenbart unntak. Er de kristne
forrædere siden de nekter å ofre for keiserens genius?
Er det majestetsfornærmelse? Tertullian kan berolige anklagerne med
at de kristne har det som integrert del av deres praksis at de ber
for keiseren når de samles. De ber for fred og fremgang for riket og
dets myndigheter. Men keiseren har fått sitt liv og sin makt fra
Gud, og kan følgelig ikke bli gjenstand for noen kult – slikt kan
bare bli Gud til del (115-119). Hvordan kan gode, fredsommelige,
ydmyke, velmenende og lovlydige borgere med en høyere moralsk
standard enn vanlig er, som attpåtil bidrar til et bedre samfunn,
bli kalt forrædere (passim, men
spes. 127 og 130)? Det faller på sin egen urimelighet. Anklagerne
burde undersøke hva de kristne faktisk gjør under sine samlinger og
ellers i hverdagen: de samles i broderlig kjærlighet til enkle
fellesskapsmåltid, formanes til gode gjerninger (132-135), og ellers
står deres bidrag i samfunnet ikke tilbake for noen. Den nekter kun
å delta i hedenske kultiske feiringer (141-146). Over de neste sider
sammenligner Tertullian statens toleranse overfor avvikende filosofer
med intoleransen overfor de kristne, selv om de kristnes dyd langt
overgår filosofenes (147-150). Når man leser sidene 151-159 kan man
få inntrykk av at det ikke hørte med til Tertullians opprinnelige
tekst, siden han her går inn på noe tyngre filosofisk tematikk om
sannhet og eskatologi som bryter litt med rettssalsfølelsen ellers –
men det er et spørsmål for paleografene.
Siste
del av teksten behandler noe som ligger Tertullian tungt på hjertet:
martyriet. Også her er det satt inn i en apologetisk ramme. Mens de
kristne spydig kalles «halvpålefolk» og «kvisthaugfolk» – med
henvisning til martyriet på bålet – er jo dette også noe som
lovprises hos fordums helter blant hellenere og romere, de som lot
seg torturere og drepes for sin integritet (160-161). På samme vis
går de sanne kristne døden frimodig i møte for troens sak, og jo
flere som blir forfulgt jo flere vil slutte seg til de forfulgtes
rekker: «De kristnes blod er såkorn» som Tertullians berømte
dictum lyder. Semen est sanguis Christianorum (50).
Avslutningsvis vender han tilbake til begynnelsen: Når alt dette er
sagt, hvorfor ikke undersøke om det stemmer?
Den foreliggende utgaven er forsynt med forklarende fotnoter til
mylderet av klassiske og mytologiske referanser. Oversettelsen flyter
lett og ledig, uten påfallende latinskspråklige ekko. Det er ingen
lett oppgave å oversette Tertullians til tider vanskelig
tilgjengelige latin, men her har vi fått en perle av en bok i
Arnesens tekst med Stærks grundige gjennomarbeidelse og
modernisering. Er man interessert i kirkehistorie, rettshistorie
eller det senantikke Romerriket er dette en meget interessant
utgivelse. Og for alle er det rett og slett god lesning som kan
anbefales på det sterkeste.
Karl Johan Skeidsvoll
1Henviser
til sidetall i Stærks utgave.
Hei. Jeg kom tilfeldigvis over din side og anmeldelsen av Tertullians Forsvarsskrift. takker for gode ord og anbefalinger. Jeg ser du henviser tilmflerenblogger på høyre side. Jeg skalmse nærmere på dem.
SvarSlettDagfinn Stærk
Det var all grunn til å bejuble utgaven, Dagfinn Stærk. Håper Luther forlag nøder deg til å se på flere tekster!
SlettTil sommeren kommer Enchiridion av Augustin. På norsk vil den vel hete Tro, håp og kjærlighet - En håndbok i kristendom. I 2014 regner jeg med at vi utgir Inkarnasjonen ( Krisi menneskeverdet) av Athanasius. Med den første boken om Kyrills dåpskatekeser vil det da bli fire bøker i denne serien.
SvarSlettDagfinn
Msgr. Torbjørn Olsen har irettesatt meg med at Knud Karl Krogh-Tonning aldri ble katolsk presteviet (han var luthersk prest før sin konvertering til katolisismen). Han ble dog pavelig æresdoktor i etterkant. Denne blemmen må jeg ta på min egen kappe.
SvarSlett