Publisert i St. Olav nr. 5, 2011
I mai 1995
sendte pave Johannes Paul II ut sin encyclika Ut unum sint,
som handler om Den katolske kirkes økumeniske relasjoner med andre
kristne, med de første ordene hentet fra Jesu yppersteprestelige
bønn i Johannesevangeliet: «Må de alle være ett,
slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss,
for at verden skal tro at du har sendt meg» (17, 21). Mot slutten av
encyclikaen utfordret han kristne fra andre konfesjoner til sammen
med ham «å finne en måte å utøve det romerske primat på som,
uten på noe vis å gi avkall på det som er sentralt i dets oppdrag,
likefullt er åpent for den nye situasjon» (95). Flere teologer fra
mange kirkesamfunn grep pennen fatt, men ett svar på utfordringen
utmerket seg som spesielt interessant: den ortodokse teologen Olivier
Cléments lille bok Rome autrement: Une reflexion orthodoxe
sur la papaute (1997)
Olivier-Maurice
Clément ble født i 1921 i Aniane, Languedoc (Sydfrankrike), i en
familie uten synlig interesse for troen. Han ble likevel tidlig
fascinert av religiøse spørsmål og slo inn på en akademisk
løpebane innen religionsvitenskap og østlige studier. Da han fikk
en undervisningsstilling i Paris, kom han i kontakt med det
franskspråklige ortodokse miljøet i byen rundt det relativt
nystartede St Dionysus' teologiske institutt, og spesielt med dets
dekan Vladimir Lossky. I Losskys arbeid med kirkens mystiske
tradisjon fant han det han før hadde søkt etter i sine studier
innen historie og østens mystikk. En av Cléments viktigste bøker
skulle senere bli Sources:
Les mystiques chrétiens des origines (1982).
Han ble døpt i Paris
30 år gammel, i den eksilrussiske kirken.
Olivier Clément
fortsatte i sin lærerstilling, men ble mer og mer involvert i det
andre ortodokse teologiske instituttet i Paris, Saint-Serge,
grunnlagt i 1924 med blant annet Sergej Boulgakov og Georges
Florovsky viktige professorstillinger. Instituttet var til å begynne
med et seminar for å utdanne geistlige som kunne tjene St.
Sergiuskirken og andre menigheter for russiske troende som hadde
måttet flykte for revolusjonen i 1917. Fra tiden rundt annen
verdenskrig ble instituttet stadig mer opptatt med økumeniske
spørsmål, fokus ble dreiet mer i retning av å representere
ortodoksien som en europeisk og verdensvid tradisjon, ikke først og
fremst russisk, og undervisningsspråket ble etterhvert hovedsaklig
fransk. I denne atmosfære – han ble med tiden engasjert som
professor i moralteologi ved instituttet – fant Clément en
utgangsposisjon for det som skulle bli en rik produksjon av bøker og
artikler gjennom årenes løp, med tematikk fra historie,
litteraturkritikk, komparativ religion, men mest av alt teologi. Han
var en pådriver i arbeidet med å frigjøre den vesteuropeiske
ortodokse visjon fra den noe klamme nostalgien mot det bysantinske
som ellers har lett for å
prege tenkningen, eller den enda snevrere bindingen til den slaviske kirken, som naturligvis var både nødvendig og uunngåelig i instituttets tidlige fase. Uten å kaste vrak på noen av skattene fra disse tradisjoner ville Clément være en sann ortodoks teolog med begge benene plantet i vestlig kultur, og dermed var det utenkelig for ham ikke å være i dialog med andre åndelige retninger i den alt annet enn ensartede kristne virkelighet. Slik ble denne legmann med årene en ledende figur i den ortodokse «pariserskolen», som var et møtepunkt mellom ortodoks tro og vesteuropeisk kultur. Dersom ortodoksien, mente Clément, skulle bli mer enn et museum for ritualer, selvtilfreds innhyllet i røkelse foran gullbeslåtte ikonostaser, måtte den åpne seg for verden og gå inn i dialogen, være sann Kirke blant menneskene.
prege tenkningen, eller den enda snevrere bindingen til den slaviske kirken, som naturligvis var både nødvendig og uunngåelig i instituttets tidlige fase. Uten å kaste vrak på noen av skattene fra disse tradisjoner ville Clément være en sann ortodoks teolog med begge benene plantet i vestlig kultur, og dermed var det utenkelig for ham ikke å være i dialog med andre åndelige retninger i den alt annet enn ensartede kristne virkelighet. Slik ble denne legmann med årene en ledende figur i den ortodokse «pariserskolen», som var et møtepunkt mellom ortodoks tro og vesteuropeisk kultur. Dersom ortodoksien, mente Clément, skulle bli mer enn et museum for ritualer, selvtilfreds innhyllet i røkelse foran gullbeslåtte ikonostaser, måtte den åpne seg for verden og gå inn i dialogen, være sann Kirke blant menneskene.
Cléments
økumeniske tenkning og arbeid, en oppriktige dialog med kristne fra
andre konfesjoner, ble hans kanskje mest synlige bidrag for oss som
ikke tilhører den ortodokse kirke. Han hadde en egen evne til å
stifte nære vennskap med fremtredende personer på tvers av
kirkegrensene: hans egen patriark Athenagoras av Konstantinopel og
etterfølgeren, den nåværende patriark Bartholomeos, kan begge sees
som Cléments åndsfrender når man leser hans to bøker, Dialogues
avec le Patriarche Athenagoras
og La vérité vous rendra libre. Entretiens avec le
patriarche œcuménique Bartholomée Ier.
Hans vennskap med Andrea
Riccardi, grunnleggeren av Sant'Egido-fellesskapet i Roma rsulterte i
Petite Boussole
spirituelle pour notre temps. Han
besøkte flere ganger Taizé-fellesskapet og ble en nær venn med
broder Roger. Hans tanker omkring dette fikk skriftlig form i Taizé
– un sens à la vie.
Og sist men ikke minst var han en god venn av pave Johannes Paul II,
noe som kanskje ga ham dobbel grunn til å svare på utfordringen til
å tenke høyt omkring utøvelsen av det petrinske embede. At den
Katolske kirke ble stadig mer åpen overfor sin østlige «søster»
så Olivier Clément som et håpets tegn, og han arbeidet for at det
samme skulle gjelde andre veien. I Rome
autrement
gir han en konsis gjennomgang av hvordan den østlige og vestlige
kirke har forstått Peters etterfølgers posisjon, hver på sin kant,
opp gjennom historien, gjerne satt opp som en balansegang mellom
pavemakt og konsiliarisme. En slik «kreativ spenning» mellom de tre
«antenner», konsilets autoritet, pavens røst og folkets bifall,
ledet Kirkens sannhetserkjennelse i tidligere tider. Mot slutten av
boken ser Clément for seg en forenet Kirke uten den nåværende
sentralstyringen, hvor paven utnevner biskoper over hele kloden. Han
ser for seg at Kirken har en administrativ-hierarkisk struktur under
biskoper, metropolitter, patriarkater (uten de ofte nasjonale
grenseoppgangene som har preget østkirken) og blant dem Romas biskop
som primas, et
samlende symbol, en legemliggjøring av St Peters nærvær og St
Paulus' karisma. Som sin første forgjenger må paven være en profet
for enhver tid, og en martyr for sannheten, mer enn å være Pontifex
maximus blir
han da Servus
servorum Dei.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar