Publisert i St. Olav nr. 1, 2012
Hva er en typisk kirkebygning? En
vesteuropeisk katolikk ville kanskje tenke på en eller annen form
for gotisk kirke, med høye, slanke former, lys og luft. Fikk en
ortodoks troende fikk det samme spørsmålet ville nok svaret blitt
et annet. Sannsynligvis ville vedkommende tenke på en typisk
bysantinsk kirkebygning, ihvertfall om den troende tilhørte den
bysantinske sfære av de ortodokse kirker.
Kirkenes hovedfunksjon er den samme
overalt: å være et hellig sted hvor de troende samler seg for å
feire messeofferet og for å møte Gud. Arkitekturens og
utsmykningenes hovedfunksjon er også den samme: å skape et sted
hvor himmel og jord møtes. Men likevel er uttrykket ganske
forskjellig i de to tradisjoner. En gotisk katedral har en vertikal
kvalitet, er preget av lys og luft, og menigheten løftes opp mot
himmelen. Statuer og bilder understreker hvordan vi deltar i en
felles feiring med helgener og engler i en himmelsk liturgi på tvers
av tid og rom. Det samme drama utspiller seg i en bysantinsk kirke,
men med motsatt perspektiv. Med en bysantinsk kirkebygning er det
himmelen som senker seg ned på jorden. Kirken vil typisk være
korsformet – himmel og jord forenet på korset, symbolet på
Kristus og frelsesverket – en form som fra et praktisk synspunkt
egner seg langt bedre for en ortodoks kirkebygning, hvor man står
under gudstjenesten, enn i vestkirken hvor det ble vanlig med
kirkebenker. Båret av fire tunge søyler hviler en kuppel over
korsets midte, som igjen understreker at de troende befinner seg i en
himmelsk sammenheng. Over korsarmene og spesielt over koret er det
gjerne mindre kupler i tillegg.
Utenfor selve kirkerommet er en
forhall, narthex, (evt. to:
indre og ytre narthex)
hvor tradisjonelt katekumenene
og de udøpte kunne overvære gudstjenesten. Disse hadde ikke lov å
delta i «de troendes liturgi» (2. halvdel av feiringen), og under
Krysostomos-liturgien, før de troendes liturgi tar til, hører man
fremdeles diakonen si tre ganger «Alle som er katekumener, gå ut!»
Kanskje den viktigste tolkeren av det
hellige rom er Maximos bekjenneren (d. 622), inspirert av Dionysios
areopagiten (d. tidlig 500-t). Maximos omtaler «kirken som en form
og bilde av hele universet, bestående av synlige og usynlige
vesener». Men han går videre og vender snart perspektivet: hele
Guds skaperverk, skriver han, er «liksom en annen slags kirke, ikke
gjort av menneskehender, som så viselig blir avslørt av den som er
laget av menneskehender». Kirkebygningen fungerer med andre ord som
et mikrokosmos, en helliggjort verden, befolket av de hellige, av
troende og av engler. Og den røper hvordan Guds verden – den store
ikke av menneskehender byggede (akhiropiitos)
kirke – egentlig er.
I hovedkuppelen
troner ofte Kristus pantokrator, allherskeren, gjerne som en mosaikk
på gyllen bakgrunn. Gullfargen går igjen i ikonene som kirkerommet
er rikelig forsynt med. Ikonene viser de helliges tilstedeværelse,
og den gylne bakgrunn illustrerer Guds uskapte lys. Guds mor og
helgenene er blant oss, og vi deltar i deres himmelske liturgi. Ved
ikonene kan de troende ære de hellige, og rette blikket og tanken
mot dem, i noe som også blir tenkt som en gjensidig kommunikasjon:
ikke bare ser vi på den avbildede person, men den avbildede ser også
på oss. Andre ikoner forteller historier, fra evangeliene eller
andre
bibelske bøker, eller fra Kristi eller helgenenes liv. Det har et pedagogisk formål, at man blir fortrolig med Skriften og den kristne historien selv uten å kunne lese. Men det viser også at her er tid og rom opphevet. Man er vitne til begivenhetene, man er tilstede i Guds frelseshistorie.
bibelske bøker, eller fra Kristi eller helgenenes liv. Det har et pedagogisk formål, at man blir fortrolig med Skriften og den kristne historien selv uten å kunne lese. Men det viser også at her er tid og rom opphevet. Man er vitne til begivenhetene, man er tilstede i Guds frelseshistorie.
Kanskje
det mest særpregede med en ortodoks kirke i forhold til en katolsk
er den store ikonostasen som avskjærer kirkerommet. Til å begynne
med var dette en lav barriere mellom menigheten og korpartiet, det
aller helligste. Fra senbysantinsk tid vokste denne barrieren til
nærmest å bli en vegg, og fant sin typiske form i Russland under
1400-tallet, slik vi kjenner den i dag. Ikonostasen når sjelden opp
til taket, og er dermed ingen «vegg» som lager to adskilte rom,
snarere binder den sammen alterpartiet med resten av kirkerommet som
et grensesnitt mellom himmel og jord, representert ved ikonene
(ikonostasis betyr
«ikon-oppstilling», så det er ikke en vegg forsynt med ikoner, men
ikoner stillet opp som en vegg). Liksom forhenget i Jerusalems tempel
skjulte det allerhelligste, skjuler ikonostasen alteret i en
bysantinsk-ortodoks kirke. Ved bestemte tidspunkter i gudstjenesten
blir dørene i ikonostasen åpnet, ved det lille inntog,
under frembærelsen av evangelieboken, og det store inntog
under frembærelsen av gavene. Menigheten får her noen glimt av
alteret. Det store inntog symboliserer også Jesu inntog i Jerusalem,
for å bli ofret på korset.
Det er ikke
uvanlig å tale om religiøs arkitektur som liturgi av sten. Hvert
enkelt bygningselement, inventar eller utsmykning har sin rolle i
gudstjenesten. Slik har den bysantinske kirkearkitektur en
gjennomført liturgisk funksjon, hvor hele Guds Kirke i himmel og på
jord samles om frelsesdramaet, i en felles lovprisning av Herren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar